Spójniki - mens


Dziś dla odmiany opowiem wam o spójniku mens i jego pochodnej imens. Wydawać by się mogło, że to wyrażenia o podobnym znaczeniu, jednak nie zawsze.


Mens jest spójnikiem, używamy go:

       opowiadając o dwóch zdarzeniach, które miały, mają lub będą miały miejsce w tym samym czasie

Vent her mens jeg skifter klær. Poczekaj tu w czasie gdy będę zmieniała ubrania.
Ian spiste lunsj mens vi var på møtet. Ian zjadł lancz, kiedy byliśmy na spotkaniu.
Skal du lese mens jeg lager mat? Będziesz czytał w czasie kiedy będę robił jedzenie?

       łącząc zdania przeciwstawne

Pål fisket opp tre laks mens jeg fanget ingen. - Pål złowił trzy łososie podczas gdy ja nie złapałem żadnego.
Var du ferdig med oppgaven etter tjue minutter mens jeg trengte to timer? – Skończyłaś to zadanie po dwudziestu minutach podczas gdy ja potrzebowałam dwóch godzin?
Hvorfor får du sitte på sofaen mens jeg må jobbe ute? – Dlaczego ty możesz wylegiwać się na sofie w czasie kiedy ja muszę pracować na dworze?

Imens jest przysłówkiem czasu, używamy go:

       opowiadając o dwóch zdarzeniach, które miały, mają lub będą miały miejsce w tym samym czasie

Vent her, imens skifter jeg klær. Poczekaj tu, a ja w tym czasie zmienię ubrania.
Ian spiste lunsj, vi var på møtet imens. Ian zjadł lancz, my w tym czasie/wtedy byliśmy na spotkaniu.
Vil du lese? Imens lager jeg mat. Poczytasz? W tym czasie ja zrobię jedzenie.

       *nie używamy go w zdaniach przeciwstawnych


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

✿ Chętnie odpowiem na twoje pytanie
✿ Obraźliwe komentarze będą usuwane
✿ Z góry dziękuję za wszystkie komentarze

Tagi

przyimki (5) tidspreposisjoner (5) motywacja (2) gramatyka (1) i (1) konjunksjoner (1) norskprøve (1) om (1) over (1) (1) spójniki (1) til (1)

Fiszki

Przedstawiam wam  FISZKI DO NAUKI JĘZYKA NORWESKIEGO dla początkujących   wydane przez wydawnictwo Siwa specjalnie dla Rumpetr...

Napisz do mnie

Navn

E-post *

Melding *